|
|
Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 kwietnia 2003
r. w sprawie zapewnienia Państwowej Komisji Wyborczej wykonywania
zadań związanych z nadzorem nad prowadzeniem rejestru wyborców i sporządzaniem
spisów wyborców (Dz. U. Nr 74, poz. 672)
Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 30 kwietnia 2003 r.
w sprawie zapewnienia Państwowej Komisji Wyborczej
wykonywania zadań związanych z nadzorem nad prowadzeniem rejestru
wyborców i sporządzaniem spisów wyborców.
Na podstawie art. 43a ust. 3 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. ? Ordynacja
wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz.U. Nr 46,
poz. 499, Nr 74, poz. 786 i Nr 154, poz. 1802 i z 2002 r. Nr 14, poz.
128, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1089, Nr 153, poz. 1271 oraz z
2003 r. Nr 57, poz. 507) zarządza się, co następuje:
§ 1.
- Rozporządzenie określa, związane ze sprawowanym przez Państwową
Komisję Wyborczą nadzorem nad prowadzeniem i aktualizowaniem rejestru
wyborców oraz sporządzaniem spisów wyborców:
- obowiązki wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), pełniących
funkcję organów ewidencji ludności oraz organów odpowiedzialnych
za prowadzenie rejestru wyborców i sporządzenie spisów wyborców,
w zakresie:
- a) udostępniania do kontroli niezbędnych dokumentów
i informacji dotyczących osób objętych rejestrem wyborców
i spisem wyborców,
- b) trybu udostępniania dokumentów i informacji z ewidencji
ludności stanowiących podstawę aktualizacji rejestru wyborców,
- c) wykonywania wniosków wynikających z kontroli prowadzonej
na zlecenie Państwowej Komisji Wyborczej,
- d) zasad przekazywania informacji o liczbie mieszkańców
ujętych w ewidencji ludności i liczbie wyborców wpisanych
do rejestru wyborców i spisów wyborców,
- zasady i formy współdziałania organów administracji rządowej
z Krajowym Biurem Wyborczym w zakresie zapewnienia prawidłowości
prowadzenia i aktualizowania rejestru wyborców oraz sporządzania
spisów wyborców.
- Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
- ustawie ? należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 kwietnia
2001 r. ? Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
- rejestrze wyborców ? należy przez to rozumieć stały rejestr
wyborców, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy,
- spisie wyborców ? należy przez to rozumieć spisy, o których
mowa w art. 39 ust. 1 pkt. 2 ustawy.
§ 2.
- Organ ewidencji ludności na żądanie pracownika Krajowego Biura
Wyborczego posiadającego pisemne upoważnienie wydane przez kierownika
Krajowego Biura Wyborczego lub właściwego dyrektora delegatury
jest obowiązany udostępnić:
- karty osobowe mieszkańców i karty dodatkowe rejestru wyborców
oraz spisy wyborców,
- dokumenty i dane ewidencji ludności, w tym będące w posiadaniu
organów ewidencji ludności odpisy skrócone akt stanu cywilnego,
które stanowią podstawę wpisania lub skreślenia osób z rejestru
wyborców i spisów wyborców,
- decyzje dotyczące wpisania wyborców na własny wniosek do
rejestru wyborców i spisu wyborców oraz zawiadomień skierowanych
w tej sprawie do właściwych urzędów gmin i zawiadomień otrzymanych
z innych urzędów gmin,
- dokumenty dotyczące reklamacji wniesionych na nieprawidłowości
w rejestrze wyborców i w spisach wyborców,
- zawiadomienia sądów o pozbawieniu osób praw wyborczych
oraz o ustaniu przyczyn stanowiących podstawę pozbawienia
praw wyborczych,
- inne dokumenty pozwalające ocenić poprawność i rzetelność
prowadzonego rejestru wyborców i sporządzanych spisów wyborców.
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są udostępniane do wglądu
w obecności właściwego pracownika odpowiedzialnego w urzędzie
gminy za prowadzenie rejestru wyborców i sporządzenie spisów wyborców
oraz prowadzenie spraw ewidencji ludności.
- Na żądanie osób, o których mowa w ust. 1, organ ewidencji ludności
jest obowiązany dokonać odpowiednich wydruków kontrolnych dotyczących
osób objętych ewidencją ludności oraz wpisanych do rejestru wyborców,
jeżeli ewidencja ludności i rejestr wyborców są prowadzone w systemie
informatycznym.
§ 3.
- Wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany realizować
wnioski wynikające z kontroli rejestru wyborców i spisów wyborców.
- Do wystąpień Państwowej Komisji Wyborczej lub osób działających
z jej upoważnienia zawierających wniosek o wykreślenie z rejestru
wyborców bądˇ spisu wyborców osób, które z naruszeniem prawa zostały
wpisane do rejestru wyborców bądˇ spisów wyborców stosuje się
odpowiednio przepisy o reklamacji na nieprawidłowości w rejestrze
wyborców lub w spisie wyborców.
- Przepis ust. 2 stosuje się także do wystąpienia zawierającego
wniosek o sprostowanie niewłaściwych danych wyborcy wpisanego
do rejestru wyborców bądˇ spisów wyborców.
§ 4.
- Wójt (burmistrz, prezydent miasta) przekazuje Państwowej Komisji
Wyborczej za pośrednictwem właściwej delegatury Krajowego Biura
Wyborczego, nie póˇniej niż do 10 dnia miesiąca następującego
po zakończeniu kwartału, okresową informację o liczbie mieszkańców
w gminie oraz liczbie wyborców objętych rejestrem wyborców w gminie,
zawierającą:
- liczbę wyborców objętych rejestrem wyborców z urzędu,
- liczbę wyborców wpisanych do rejestru wyborców na własny
wniosek,
- liczbę wyborców skreślonych z rejestru wyborców.
- Informację, o której mowa w ust. 1, sporządza się dla gminy
z uwzględnieniem liczby mieszkańców i liczby wyborców objętych
rejestrem wyborców według stałych okręgów wyborczych dla wyboru
rady gminy i stałych obwodów głosowania utworzonych na obszarze
gminy na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz.U.
Nr 95, poz. 602)2), wykorzystując program informatyczny udostępniony
w tym celu przez Krajowe Biuro Wyborcze.
- Wójt (burmistrz, prezydent miasta) przekazuje Państwowej Komisji
Wyborczej, za pośrednictwem właściwej delegatury Krajowego Biura
Wyborczego, nie póˇniej niż drugiego dnia po upływie ustawowego
terminu sporządzania spisów wyborców, informację o liczbie wyborców
wpisanych do spisu oraz o liczbie mieszkańców w gminie.
§ 5.
Wojewodowie w ramach nadzoru nad prowadzeniem
ewidencji ludności współdziałają z Krajowym Biurem Wyborczym i jego
delegaturami w celu zapewnienia prawidłowego prowadzenia i aktualizacji
danych ewidencji ludności w części objętej rejestrem wyborców i
w tym zakresie:
- podejmują stosowne działania wynikające z okresowych ocen uwag
i wniosków dotyczących stanu prowadzenia ewidencji ludności w
gminach, przekazywanych przez Krajowe Biuro Wyborcze i komisarzy
wyborczych,
- inicjują wspólną kontrolę stanu ewidencji ludności i rejestru
wyborców przy udziale przedstawicieli Krajowego Biura Wyborczego
oraz zapewniają udział podległych mu pracowników prowadzących
sprawy z zakresu ewidencji ludności we wspólnych kontrolach inicjowanych
przez Krajowe Biuro Wyborcze i jego delegatury.
§ 6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
(-) MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI |