|
|
Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 kwietnia 2003
r. w sprawie sposobu sporządzania spisu osób uprawnionych do udziału
w referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 74, poz. 670)
Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 30 kwietnia 2003 r.
w sprawie sposobu sporządzania spisu osób uprawnionych
do udziału w referendum ogólnokrajowym.
Na podstawie art. 9 ust. 8 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum
ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 57, poz. 507) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
- Rozporządzenie określa:
- sposób sporządzania i udostępniania spisu osób uprawnionych
do udziału w referendum, zwanego dalej ?spisem?, oraz jego
wzór;
- metody aktualizacji spisu;
- wzór wniosku o udostępnianie spisu;
- wzór wykazu osób przebywających w szpitalach, zakładach
pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych,
a także oddziałach zewnętrznych tych zakładów i aresztów oraz
w domach studenckich, w których utworzono obwody głosowania;
- wzór zawiadomienia o dopisaniu lub o wpisaniu osoby uprawnionej
do udziału w referendum do spisu w innym obwodzie głosowania;
- wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego
wydawania.
- Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
- ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 marca
2003 r. o referendum ogólnokrajowym;
- Ordynacji wyborczej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia
12 kwietnia 2001r. ? Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46,
poz. 499, z póˇn. zm.) 2);
- kierowniku zakładu - należy przez to rozumieć dyrektora
szpitala, dyrektora lub kierownika zakładu pomocy społecznej,
zakładu karnego, aresztu śledczego, oddziału zewnętrznego
takiego zakładu lub aresztu, a także rektora szkoły wyższej
właściwego dla domu studenckiego, w którym utworzono obwód
głosowania;
- numerze domu - należy przez to rozumieć numer, którym oznacza
się dom (budynek) zgodnie z przepisami o numeracji nieruchomości.
Rozdział 2
Sposób sporządzania spisu i jego wzór
§ 2
Spis sporządza się w urzędzie gminy na podstawie
stałego rejestru wyborców w gminie.
§ 3.
- Spis sporządza się dla każdego obwodu głosowania w 2 egzemplarzach.
- Formularz spisu zapisuje się dwustronnie.
- Wzór spisu osób uprawnionych do udziału w referendum stanowi
załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 4.
- Spis sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego.
- W przypadku sporządzenia spisu w formie wydruku komputerowego:
- można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we
wzorze, o którym mowa w § 3 ust. 3, pod warunkiem zamieszczenia
wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze;
- nie stosuje się warunku określonego w § 3 ust. 2.
§ 5.
- Spis w gminie mającej status miasta sporządza się według ulic
wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulic ? według
kolejnych numerów domów ? a w obrębie domów ? według kolejnych
numerów mieszkań.
- Spis w gminie innej niż określona w ust. 1 sporządza się według
poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym,
a w obrębie miejscowości według kolejnych numerów domów i mieszkań;
jeżeli w miejscowości są ulice ? także według ulic wymienionych
w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
§ 6.
- Spis dla obwodu utworzonego w szpitalu, zakładzie pomocy społecznej,
zakładzie karnym, areszcie śledczym, a także oddziale zewnętrznym
takiego zakładu lub aresztu oraz w domu studenckim, zwanych dalej
?zakładem?, sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk osób
uprawnionych do udziału w referendum, na podstawie wykazu osób,
które będą przebywać w tym zakładzie w dniu referendum.
- Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza kierownik zakładu,
w którym utworzono obwód głosowania, i doręcza właściwemu miejscowo
urzędowi gminy nie póˇniej niż na 10 dni przed dniem referendum.
- Kierownik zakładu, w którym utworzono obwód głosowania, powiadamia
osoby objęte wykazem, że zostaną skreślone ze spisu w miejscu
stałego zamieszkania i będą mogły głosować w referendum wyłącznie
w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie
głosowania - jedynie po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie
do głosowania z urzędu gminy, na której terenie położony jest
zakład.
- W przypadku konieczności dopisania do spisu, o którym mowa w
ust. 1, osób przybyłych do zakładu, po sporządzeniu wykazu, ale
nie póˇniej niż dwa dni przed dniem referendum, kierownik zakładu
niezwłocznie doręcza właściwemu urzędowi gminy dodatkowy wykaz
tych osób. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- Wzór wykazu, o którym mowa w ust. 1 i 4, stanowi załącznik nr
2 do rozporządzenia.
§ 7.
- Spis, o którym mowa w § 5, sporządza się najpóˇniej w 14 dniu
przed dniem referendum.
- Spis, o którym mowa w § 6, sporządza się najpóˇniej w 5 dniu
przed dniem referendum.
§ 8.
Jeżeli głosowanie w referendum przeprowadza się
w ciągu dwóch dni:
- sporządza się spis dodatkowy, w którym wpisuje się osoby kończące
18 lat w drugim dniu głosowania; spis opatruje się w prawym górnym
rogu oznaczeniem: ?Spis dodatkowy?;
- kierownicy zakładów w sporządzanych wykazach osób, o których
mowa w § 6, osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania umieszczają
na odrębnym arkuszu wykazu opatrzonym w prawym górnym rogu oznaczeniem:
?Do spisu dodatkowego?.
Rozdział 3
Aktualizowanie spisu
§ 9.
- Spis jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącym
właściwych obwodowych komisji do spraw referendum, przez wpisanie
osoby uprawnionej na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie
osób ze spisu.
- Przepis § 4 stosuje się odpowiednio.
§ 10.
- Po sporządzeniu spisu, na dodatkowym formularzu spisu wpisuje
się osoby, które:
- zostały wpisane do rejestru wyborców w trybie art. 12 ust.
2-4 lub art. 14 ust. 2 Ordynacji wyborczej;
- złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 18
ust. 1 Ordynacji wyborczej;
- złożyły wniosek o dopisanie do spisu podstawie art. 19 ust.
1 lub 2 Ordynacji wyborczej;
- złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 21
ust. 1 lub 2 Ordynacji wyborczej;
- przybyły do szpitala, zakładu pomocy społecznej, zakładu
karnego albo aresztu śledczego lub oddziału zewnętrznego zakładu
karnego lub aresztu śledczego albo domu studenckiego;
- zostały pominięte w rejestrze wyborców lub spisie, jeżeli
reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez
wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub właściwy sąd rejonowy;
- zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
- W przypadku wpisania osoby uprawnionej na dodatkowym formularzu
spisu w rubryce ?Uwagi? zamieszcza się adnotację określającą przyczynę
wpisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się ?wpis do rejestru
wyborców?, ?art. 18 ust.1?, ?art. 19 ust. 1?, ?art. 19 ust. 2?,
?art. 21 ust.1?, ?art. 21 ust. 2?, ?przybycie do zakładu?, ?reklamacja?,
?omyłka?.
- Dodatkowy formularz spisu, o którym mowa w ust. 1, sporządza
się w dwóch egzemplarzach.
- Jeżeli głosowanie w referendum przeprowadza się w ciągu dwóch
dni, osoby, o których mowa w ust. 1, kończące 18 lat w drugim
dniu głosowania umieszcza się w spisie dodatkowym na formularzu
opatrzonym w prawym górnym rogu oznaczeniem ?Spis dodatkowy?.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
§ 11.
- O wpisaniu osób, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3-5, do spisu
lub dopisaniu ich na dodatkowym formularzu spisu zawiadamia się
urząd gminy właściwy odpowiednio ze względu na miejsce stałego
zamieszkania tych osób lub miejsce ostatniego ich zameldowania
na pobyt stały.
- Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik
nr 3 do rozporządzenia.
§ 12.
- Ze spisu skreśla się osoby:
- które zostały skreślone z rejestru wyborców w związku ze
zmianami dokonanymi w trybie przepisów o aktach stanu cywilnego
lub ewidencji ludności;
- wobec których wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydał
w wyniku reklamacji prawomocną decyzję albo właściwy sąd rejonowy
? postanowienie, o skreśleniu z rejestru wyborców lub ze spisu;
- które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej
omyłki;
- które nie mają prawa wybierania w rozumieniu art. 3 ust.
2 ustawy, po otrzymaniu zawiadomienia właściwego sądu w trybie
określonym odrębnymi przepisami;
- w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie
o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu w
innym obwodzie głosowania;
- które, na podstawie art.18 ust. 1 Ordynacji wyborczej,
wpisano w spisie w innym obwodzie głosowania;
- którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym
mowa w art. 23 ust. 1 Ordynacji wyborczej.
- W przypadku skreślenia osoby ze spisu w rubryce ?Uwagi? zamieszcza
się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności
wpisuje się ?skreślenie z rejestru wyborców?, ?reklamacja?, ?omyłka?,
?art. 3 ust. 2?, ?art. 18 ust. 1?, ?§ 11? lub ?zaświadczenie?.
- Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach
spisu.
- Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do dodatkowego formularza
spisu, o którym mowa w § 10 oraz do spisu dodatkowego, o którym
mowa w § 8 pkt 1.
Rozdział 4
Udostępnianie spisu osób uprawnionych
§ 13.
- Spis jest udostępniany do wglądu w urzędzie gminy w miejscu
i czasie podanym do wiadomości publicznej przez wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) niezwłocznie po sporządzeniu spisu.
- Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do spisu dodatkowego,
o którym mowa w § 8 pkt 1.
- Udostępnianie spisu następuje na pisemny wniosek zainteresowanego,
zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości osoby w spisie.
- Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 3, stanowi załącznik nr 4
do rozporządzenia.
§ 14.
Udostępnianie do wglądu spisu polega na udzieleniu
informacji potwierdzającej, iż osoba wskazana we wniosku jest ujęta
w spisie lub nie figuruje w spisie, w tym również z powodu skreślenia
ze spisu, albo że dane wpisane we wniosku różnią się od danych osoby
wpisanej do spisu. Na żądanie wnioskodawcy udzielona informacja jest
potwierdzana na piśmie.
Rozdział 5
Sposób wydawania oraz wzór zaświadczenia o prawie do głosowania
§ 15.
- Na żądanie osoby uprawnionej do udziału w referendum zmieniającej
miejsce pobytu przed dniem głosowania urząd gminy, który sporządził
spis, wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania, skreślając
tę osobę ze spisu.
- Przed sporządzeniem spisu zaświadczenie, o którym mowa w ust.
1, urząd gminy wydaje na podstawie rejestru wyborców. Osoby, która
otrzymała takie zaświadczenie, nie umieszcza się w spisie.
- Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik
nr 5 do rozporządzenia.
§ 16.
Zaświadczenie o prawie do głosowania osoba uprawniona
do udziału w referendum odbiera, za pokwitowaniem, osobiście albo
przez upoważnioną pisemnie osobę, jeżeli w upoważnieniu wskazano numer
ewidencyjny PESEL osoby, której ma dotyczyć zaświadczenie.
§ 17.
Zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy
wydaje do chwili przekazania spisu osób przewodniczącemu właściwej
obwodowej komisji do spraw referendum.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
(-) MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
i ADMINISTRACJI
Załacznik
nr 1 Rozmiar: [71680 B] Typ:[doc]
Załacznik nr 2 Rozmiar:
[23552 B] Typ:[doc]
Załacznik nr 3 Rozmiar:
[101888 B] Typ:[doc]
Załącznik nr 4 Rozmiar:
[24064 B] Typ:[doc]
Załącznik nr 5 Rozmiar:
[20992 B] Typ:[doc]
|