|
|
Uchwała Państwowej
Komisji Wyborczej z dnia 17 kwietnia 2003 r. w sprawie regulaminu
Państwowej Komisji Wyborczej (Monitor Polski Nr 20, poz. 301)
Uchwała
Państwowej Komisji Wyborczej
z dnia 17 kwietnia 2003 r.
w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.
Na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia
2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i
do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499, Nr 74,
poz. 786 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 14, poz. 128, Nr 113, poz.
984, Nr 127, poz. 1089 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 57, poz.
507) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§ 1.
Ustala się regulamin Państwowej Komisji Wyborczej,
stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2.
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej
z dnia 30 lipca 2001 r. w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej
(M. P. Nr 25, poz. 427).
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Państwowej Komisji Wyborczej
(-) Ferdynand Rymarz
Załącznik
Regulamin Państwowej Komisji Wyborczej
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin określa zasady organizacji pracy Państwowej
Komisji Wyborczej, zwanej dalej "Komisją", oraz sposób
wykonywania jej ustawowych zadań.
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa
o:
- referendum ? należy przez to rozumieć referendum wskazane w
art. 1 ustawy o referendum ogólnokrajowym
- organach wyborczych niższego stopnia, należy przez to rozumieć:
- a) okręgowe komisje wyborcze, powołane w związku z wyborami
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
- b) okręgowe komisje wyborcze, powołane w związku z wyborami
do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej
Polskiej,
- c) komisarzy wyborczych, powołanych w związku z wyborami do
rad gmin, rad powiatów i sejmików województw;
- spisach wyborców ? należy przez to rozumieć także spisy osób
uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym lub w referendum
lokalnym.
§ 2.
Komisja rozpatruje i rozstrzyga kolegialnie sprawy
należące do jej właściwości.
§ 3.
Komisja uchwala akty prawne w zakresie określonym
w ustawach, ogłasza je w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
"Monitor Polski" i podaje do publicznej wiadomości.
Rozdział 2
Organizacja pracy Komisji
§ 4.
- Pracami Komisji kieruje jej przewodniczący, który w szczególności:
- reprezentuje Komisję na zewnątrz,
- zwołuje posiedzenia Komisji i im przewodniczy,
- podpisuje w imieniu Komisji uchwały, wnioski oraz wyjaśnienia
Komisji, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów, akty
powołania komisarzy wyborczych, a także inne pisma wychodzące
na zewnątrz, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w §13,
- nadzoruje wykonanie uchwał i wniosków Komisji,
- zleca wykonanie określonych zadań Krajowemu Biuru Wyborczemu
i nadzoruje ich wykonanie,
- wykonuje czynności zlecone przez Komisję.
- W razie nieobecności przewodniczącego Komisji jego funkcje pełni
jeden z zastępców przewodniczącego.
§ 5.
Komisja może przydzielić do wykonania określone
czynności wynikające z jej zadań zastępcom przewodniczącego, członkom
Komisji i sekretarzowi Komisji lub zespołom powoływanym w tym celu
ze swego składu.
§ 6.
Do zadań sekretarza Komisji należy w szczególności:
- przedstawianie Komisji projektów uchwał, wniosków i wyjaśnień
oraz innych materiałów przygotowywanych przez Krajowe Biuro Wyborcze,
- przedkładanie Komisji w celu rozpatrzenia odwołań od rozstrzygnięć
właściwych organów wyborczych niższego stopnia oraz skarg na ich
działalność,
- kierowanie inspekcją Komisji,
- dokonywanie wstępnych uzgodnień z naczelnymi organami administracji
rządowej w sprawie wydawania - w zakresie ich właściwości
? niezbędnych aktów prawnych w sprawach dotyczących wyborów i
referendum ogólnokrajowego oraz referendów lokalnych,
- występowanie do wojewodów i organów jednostek samorządu terytorialnego
w sprawach organizacyjnych dotyczących wyborów i referendów,
- organizowanie na zlecenie Komisji narad z organami wyborczymi
niższego stopnia.
Rozdział 3
Posiedzenia Komisji
§ 7.
Komisja odbywa posiedzenia w wyznaczonym dniu
tygodnia. Doręczenie zawiadomień o posiedzeniu, wraz z porządkiem
obrad i materiałami na posiedzenie, zapewnia sekretarz Komisji w terminie
umożliwiającym przygotowanie do udziału w obradach, chyba że posiedzenie
zostało zwołane w szczególnym trybie.
§ 8.
- Członkowie Komisji mają obowiązek uczestniczenia w jej posiedzeniach
i innych pracach.
- W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji, jej
członek jest obowiązany powiadomić o tym, w miarę możliwości jeszcze
przed posiedzeniem, przewodniczącego lub sekretarza Komisji.
§ 9.
- W posiedzeniach Komisji stale uczestniczą sekretarz Komisji
i wyznaczeni przez niego pracownicy Krajowego Biura Wyborczego.
- W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć inne osoby, zaproszone
przez przewodniczącego Komisji.
- Na wniosek członka Komisji posiedzenie lub jego część odbywa
się wyłącznie z udziałem członków Komisji.
§ 10.
- Komisja obraduje w obecności co najmniej 5 członków, w tym przewodniczącego
Komisji lub jednego z jego zastępców.
- Uchwały i inne rozstrzygnięcia Komisji zapadają większością
głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga
głos przewodniczącego posiedzenia.
§ 11.
- Wybory przewodniczącego Komisji oraz oddzielnie jego zastępców
odbywają się w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów
ponawia się głosowania.
- Na wniosek członka Komisji przeprowadza się głosowanie tajne.
§ 12.
- Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, w którym podaje
się:
- porządek obrad,
- imiona i nazwiska uczestników,
- zwięzłą treść wystąpień,
- podjęte rozstrzygnięcia i ustalenia, ze wskazaniem osób,
które głosowały przeciw przyjętemu rozstrzygnięciu lub wstrzymały
się od głosu.
- Do protokołu załącza się podjęte uchwały
oraz wnioski i wyjaśnienia.
- Uchwały, wnioski i wyjaśnienia Komisji
podpisuje przewodniczący posiedzenia z zastrzeżeniem § 13.
- Protokół sporządza pracownik Krajowego
Biura Wyborczego wyznaczony przez Sekretarza Komisji.
- Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia
i sekretarz Komisji.
§ 13.
Wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji
i obecne na posiedzeniu podpisują następujące dokumenty:
- w wyborach Prezydenta:
- a) uchwały w sprawie rejestracji lub odmowy rejestracji komitetów
wyborczych kandydatów,
- b) protokoły rejestracji kandydatów, uchwały o odmowie rejestracji
kandydatów, listę kandydatów i uchwałę o skreśleniu kandydata
z listy kandydatów,
- c) protokół głosowania, uchwałę o wyniku wyborów oraz obwieszczenie
o wynikach głosowania i wyborów,
- d) sprawozdanie z wyborów,
- e) uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdań wyborczych
komitetów wyborczych;
- w wyborach do Sejmu i do Senatu:
- a) uchwały w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia:
? zawiadomienia komitetu wyborczego partii politycznej o zamiarze
zgłoszenia kandydatów na posłów i kandydatów na senatorów,
? zawiadomienia o utworzeniu koalicyjnego komitetu wyborczego,
? zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego wyborców,
- b) uchwały o przyznaniu jednolitych numerów dla list okręgowych
tego samego komitetu wyborczego,
- c) uchwały, o których mowa w art. 147 ust. 3 ustawy ? Ordynacja
wyborcza do Sejmu i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
- d) ustalenia zbiorczych wyników głosowania na listy okręgowe w
skali kraju,
- e) obwieszczenia o wynikach wyborów,
- f) sprawozdania z wyborów,
g) uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdań wyborczych
komitetów wyborczych;
- w referendum:
- a) protokół i obwieszczenie o wyniku referendum,
- b) uchwały, o których mowa w art. 36 ust. 1, 3 i 5 ustawy o referendum
ogólnokrajowym,
- c) sprawozdanie z przebiegu referendum;
- w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz
w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast:
- a) uchwały w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia zawiadomienia
o utworzeniu komitetu wyborczego,
- b) uchwały o przyznaniu jednolitych numerów dla list komitetów
wyborczych,
c) uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdania finansowego
komitetu wyborczego,
- d) obwieszczenie o zbiorczych wynikach wyborów na obszarze kraju;
- uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdania o ˇródłach
pozyskania środków finansowych, w tym o kredytach bankowych i
warunkach ich uzyskania, przez partię polityczną i Fundusz Wyborczy
oraz o wydatkach poniesionych ze środków Funduszu Wyborczego;
- uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia informacji finansowej
partii politycznej o otrzymanej subwencji oraz o poniesionych
z subwencji wydatkach.
§ 14.
Dokumenty, o których mowa w §13, zaświadczenia
o wyborze posłów i senatorów, akty powołania komisarzy wyborczych
oraz ? stosownie do decyzji przewodniczącego Komisji ? inne wydawane
przez nią dokumenty opatrywane są pieczęcią Komisji.
Rozdział 4
Nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego
§ 15.
- Komisja, sprawując nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego:
- wydaje wytyczne i wyjaśnienia oraz informacje o przepisach
prawa,
- uchyla uchwały i inne postanowienia organów wyborczych
niższego stopnia podjęte z naruszeniem prawa lub niezgodne
z jej wytycznymi i przekazuje sprawy do ponownego rozpoznania,
bądˇ podejmuje inne rozstrzygnięcie w sprawie,
- rozpatruje skargi na działalność organów wyborczych niższego
stopnia,
- przeprowadza inspekcję działalności organów jednostek samorządu
terytorialnego wykonujących zadania zlecone związane z przeprowadzaniem
wyborów i referendów.
- Komisja może żądać od organów wyborczych niższego stopnia okresowych
informacji o wykonaniu ich zadań.
- . Komisja analizuje problemy związane ze stosowaniem prawa wyborczego
oraz przedstawia właściwym organom odpowiednie wnioski.
§ 16.
- W wykonywaniu zadań, o których mowa w §15 ust. 1 pkt 3 i 4,
Komisja może zlecać przeprowadzenie kontroli przez pracowników
Krajowego Biura Wyborczego, a także innych osób zaproponowanych
przez sekretarza Komisji, tworząc inspekcję Komisji, zwaną dalej
"inspekcją".
- O utworzeniu inspekcji Komisja rozstrzyga niezwłocznie po zarządzeniu
wyborów lub referendum.
- Komisja może zlecać wykonanie określonych zadań i prac organom
wyborczym niższego stopnia.
§ 17.
- Osoby dokonujące inspekcji działają w zakresie zleconym przez
Komisję, legitymując się upoważnieniem podpisanym przez przewodniczącego
Komisji oraz opatrzonym jej pieczęcią.
- Osoby wchodzące w skład inspekcji są uprawnione do wglądu w
dokumentację organów wyborczych niższego stopnia i komisji obwodowych,
a także w dokumentację związaną z wyborami i referendum, znajdującą
się w organach administracji rządowej i samorządowej oraz w podległych
im jednostkach. Osoby te mogą być obecne na posiedzeniach organów
wyborczych, z wyjątkiem posiedzeń związanych z obliczaniem wyników
głosowania i ustalenia wyników wyborów, a także są upoważnione
do udzielania tym organom bieżących wyjaśnień.
- Sprawozdania z działalności inspekcyjnej przedstawiane są niezwłocznie
Komisji.
- Komisja może przyznawać ? na wniosek Kierownika Krajowego Biura
Wyborczego ? nagrody pieniężne osobom wchodzącym w skład inspekcji
oraz innym osobom za szczególnie duży wkład pracy w przygotowanie
i przeprowadzenie wyborów lub referendum.
Rozdział 5
Nadzór nad prowadzeniem i aktualizowaniem rejestru wyborców oraz
sporządzaniem spisów wyborców
§ 18.
- Komisja sprawuje nadzór nad prowadzeniem i aktualizowaniem stałych
rejestrów wyborców w gminach oraz sporządzaniem spisów wyborców.
- Nadzór wykonywany jest poprzez:
- okresowe gromadzenie i analizowanie danych o liczbie mieszkańców
gmin oraz o liczbie wyborców wpisanych do rejestrów wyborców
w gminach,
- okresowe kontrole prawidłowości prowadzenia i aktualizowania
rejestrów wyborców,
- kontrole prawidłowości sporządzania spisów wyborców,
- kontrole dokonywane w związku ze skargami oraz informacjami
o nieprawidłowościach w prowadzeniu rejestru wyborców oraz
sporządzaniu spisów wyborców.
- Czynności kontrolne wynikające z nadzoru Komisja wykonuje przy
pomocy Krajowego Biura Wyborczego, które:
- kontroluje prawidłowość prowadzenia rejestru wyborców i
jego aktualizacji oraz sporządzania spisów wyborców i przekazuje
w tym zakresie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta)
wyjaśnienia oraz wnioski dotyczące stwierdzonych uchybień,
- może żądać informacji o stanie aktualizacji rejestru wyborców,
- bada zgodność danych rejestru wyborców i spisów wyborców
z danymi ewidencji ludności i aktów stanu cywilnego w gminie,
- może żądać odpowiednich wydruków kontrolnych dotyczących
osób objętych ewidencją ludności oraz wpisanych do rejestru
wyborców,
- może żądać informacji o liczbie wyborców wpisanych do rejestru
wyborców,
- może występować z urzędu do wójtów (burmistrzów, prezydentów
miast) o wykreślenie z rejestru wyborców bądˇ spisu wyborców
osób, które z naruszeniem prawa zostały wpisane do rejestru
wyborców bądˇ spisu wyborców, a także o sprostowanie niewłaściwych
danych wyborcy wpisanego do rejestru wyborców bądˇ spisu wyborców,
- przekazuje wojewodom oceny i uwagi dotyczące stanu ewidencji
ludności w związku z prowadzeniem rejestru wyborców w gminach.
- Kontrole, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 3 wykonują pracownicy
Krajowego Biura Wyborczego na podstawie pisemnych upoważnień udzielonych
przez Kierownika Krajowego Biura Wyborczego lub przez dyrektora
właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego.
- Krajowe Biuro Wyborcze:
- gromadzi i analizuje kwartalne informacje o liczbie mieszkańców
gmin oraz o liczbie wyborców wpisanych do rejestrów wyborców
w gminach na podstawie poszczególnych przepisów prawa wyborczego
i przedkłada Komisji kwartalną informację o liczbie wyborców
objętych rejestrem wyborców w gminach,
- niezwłocznie po upływie terminu sporządzenia spisów wyborców
gromadzi informacje o liczbie mieszkańców gmin oraz o liczbie
wyborców wpisanych do spisów wyborców według stanu na dzień
ich sporządzenia i przedkłada Komisji informację o liczbie
wyborców wpisanych do spisów wyborców w poszczególnych gminach,
- gromadzi zaktualizowane informacje, o których mowa w pkt
2 według stanu na 3 dni przed dniem głosowania, podając dodatkowo:
liczby wyborców wpisanych na własny wniosek do spisu wyborców,
liczby wyborców skreślonych ze spisu wyborców oraz liczby
zaświadczeń o prawie do głosowania wydanych wyborcom, jeżeli
w wyborach przewidziane jest ich wydawanie,
- podaje do publicznej wiadomości informacje, o których mowa
w pkt 1 i 2 po ich przyjęciu przez Komisję.
- Kierownik Krajowego Biura Wyborczego przedkłada Komisji ? w
terminach przez nią ustalonych ? ocenę stanu prawidłowości prowadzenia
rejestrów wyborców oraz sporządzania spisów wyborców.
- Dla wykonania czynności wynikających z nadzoru Komisji osoby
upoważnione przez Kierownika Krajowego Biura Wyborczego i dyrektorów
delegatur Krajowego Biura Wyborczego mają prawo wglądu do dokumentacji
dotyczącej prowadzenia rejestru wyborców oraz sporządzania spisów
wyborców.
Rozdział 6
Postanowienia szczególne i końcowe
§ 19.
- Przewodniczący Komisji powiadamia Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej o zaistnieniu przypadków uzasadniających konieczność
dokonania zmian w składzie Komisji.
- Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, dotyczą osób pełniących
funkcje przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy, Komisja ?
po uzupełnieniu swojego składu ? dokonuje niezwłocznie wyboru
nowego przewodniczącego lub zastępcy. Przepisy §11 stosuje się
odpowiednio.
- Informację o zmianach na stanowisku przewodniczącego Komisji
lub jego zastępcy podaje się do publicznej wiadomości.
§ 20.
Przewodniczący wydaje członkom Komisji legitymacje
potwierdzające członkostwo i pełnione w Komisji funkcje, a także legitymacje
komisarzom wyborczym. |